Banner

Topení plynem v obytném voze. Nafta nemusí být vždy lepší volbou.

Pokud právě přemýšlíte nad tím, zda je pro vaše obytné auto lepší na topení plyn nebo nafta, podívejme se na to, zda je to naftové topení opravdu tak velká výhoda.

V dnešních obytných vozech bývá nejčastěji topení Truma Combi. To obstarává kromě vytápění vozu i ohřev teplé vody. Varianty se od sebe liší používaným zdrojem energie a dostupným výkonem. Nejčastěji se setkáte s těmito variantami:

·       Topení na plyn – Truma Combi 4 a Truma Combi 6

·       Topení na plyn + elektřinu – Truma Combi 6 E a Truma Combi 4 E

·       Topení na naftu – Truma Combi D 4 a Truma Combi D 6

·       Topení na naftu + elektřinu – Truma Combi D 6 E

Číslice v názvu udává výkon topení, tedy např. 4 nebo 6kW, písmeno D označuje naftové topení a písmeno E možnost přitápění elektřinou.

Plynové topení a lahve v obytném voze

Topení na plyn využívá plynové lahve s propan-butanem nebo čistě propanem, které lze vyměnit na čerpacích stanicích. Nejčastěji jsou 10 kg nebo 5 kg. Ta větší plná váží i 23 kg. Kompozitní lahve, například Karavan Kompozit od firmy Kralupol nebo Tomegas PREMIUM od firmy Tomegas, jsou lehčí o 5 až 8 kg. Oba druhy obsahují čistý propan, který je vhodnější do zimního provozu. Redukci pro připojení naší lahve do vozu s německou verzí regulátoru tlaku koupíte za 200 Kč.

Výhody a nevýhody plynového topení v obytném voze

Plynové topení je v základní výbavě každého moderního obytného vozu a má o dost nižší spotřebu elektrické energie než naftové. Navíc není tak cítit. Vydrží déle bez dobíjení nástavbové baterie a využijete ho na vaření i venkovní gril. Nevýhodou je obtížná manipulace a nutnost měnit lahve, které nejsou v EU sjednoceny. Zjišťování zbývající množství plynu u plechových a hliníkových lahví můžete zkusit pomocí ultrazvukových čidel, ty kompozitní je třeba zvážit.

Jak eliminovat nevýhody

Pevné a lehké hliníkové nádrže na plyn instalujete přímo do prostoru pro původní plynové lahve, např. 14 kg nádrže Alugas s plnicím hrdlem vedeným do zadního nárazníku. S crash senzorem MonoControlem CS nemusíte ve většině zemí EU vypínat plyn na jízdu. Nádrž naplníte u stojanu LPG na každé čerpací stanici, díky redukcím i v zahraničí a systém navíc disponuje i ukazatelem zbývajícího plynu. Digitální ovládací panel Truma CP Plus je příplatkovou výbavou, u Truma Combi s elektrickým topením jak pro plyn, tak i pro naftu je to však o povinný doplněk.

Novinky na Váš e-mail

Kategorie

Kontakt
Showroom

Resl group s.r.o.
K sídlišti 442
549 54  Police nad Metují

  Zobrazit na mapě

Kancelář

Resl group s.r.o.
Žďár nad Metují 202
549 55  Žďár nad Metují

  Zobrazit na mapě